We hielden ons hart vast. Zou het weer net zo slecht worden als vorig jaar? Gelukkig waren de weergoden ons dit jaar beter gezind, al kon Pluvius niet de gehele dag zijn plas ophouden en deed de wind ook een flinke duit in het zakje. Maar net als vorig jaar mocht dat de pret niet drukken. Looporkest AlaCarte zorgde in de ochtend voor een lekker swingend sfeertje als prelude op het rock&roll feestje van Crazy Cadillac in de middag. Die speelde weer de sterren van de hemel, ook toen een bui Huizen aandeed. In tegenstelling tot vorig jaar gooide de regen dit keer gelukkig geen roet in het eten.
Dit jaar hadden we een recordaantal deelnemers. Maar liefst 310 in totaal. Helaas konden niet alle ingeschreven voertuigen om verschillende redenen aanwezig zijn, maar het festivalterrein was desondanks bommetje vol. Niet alleen door de klassieke auto’s, tractoren, motoren, bromfietsen, de schitterende werkpaarden van Jacques Kemp, een aantal buggy’s, een vijftiental marktkramen en de twee imposante stoommachines. Maar ook met heel veel publiek. Inspirerend om te zien dat ook talrijke kinderen zich stonden te vergapen aan al dat fraaie mobiele erfgoed en dat ze niet weg te slaan waren bij de trapauto’s. Zelfs toen het kletterde van de regen waren ze niet te stoppen!
Traditiegetrouw doen veel oldtimers mee aan de befaamde Spietentocht. Dit jaar was dat niet anders, maar de gaten die ontstonden op het festivalterrein werden dit keer deels opgevuld door deelnemers aan de Midland Classic Show in Almere-Stad, die in Huizen even een ’bakkie’ kwamen doen. Dit terwijl de Spietentocht deelnemers de tussenstop in Almere benutten voor een opkikker voor mens en machine.
Goedgemutst kwamen de deelnemers in de vroege ochtend het festivalterrein al oprijden. Bij binnenkomst in de sfeervol ingerichte Galerie van de Krachtcentrale kregen alle deelnemers een enveloppe met daarin het rally-schild (nummering op volgorde van leeftijd), en het Roadbook voor de Spietentocht. Overigens kwamen niet alleen bezitters van klassieke voertuigen binnendruppelen, maar ook dealers die op het grasveld naast de Krachtcentrale prachtige nieuwe modellen etaleerden. De foodtrucks deden al snel goede zaken en de ijskraam was op een gegeven moment zelfs uitverkocht.
Eeuw oud
De oudste auto van het festival was dit keer de precies een eeuw oude Humber 8/18 Chummy. Twee jaar ouder dan de Peugeot 177M. Dikke Amerikanen, feestvierende Ford Mustangs (60 jaar!), clubjes Fiats 500, Autobianchi’s, Kevers en Karmann Ghia’s, Corvettes, een Rolls Royce Phantom uit 1928 en een Aston Martin DB2 gaven een mooi beeld van de automobiele geschiedenis van de afgelopen eeuw.
Op het festivalterrein alleen maar blije gezichten. Van deelnemers en bezoekers. De sfeer zat er goed in en de zon begon zelfs te schijnen! De eerste buien dienden zich echter aan. De jury onder de deskundige leiding van Cees Hoogeveen, die de oldtimer auto’s en tweewielers moet beoordelen, hield het niet droog, maar ging onverdroten door met haar werk. Ze hadden er een flinke kluif aan, want de ene auto/motor/bromfiets is nog mooier dan de ander. Eerst volgde de prijsuitreiking van de tweewielers en de Jeroen Kayen trofee, vernoemd naar de vorig jaar helaas overleden medeoprichter. Daarna, helaas vergezeld van regen, volgde de prijsuitreiking van de auto’s, verdeeld over twee categorieën (t/m 1949 en na 1950). Ook dit jaar nam de wethouder van Huizen Roland Boom de prijsuitreiking voor zijn rekening.
De prijswinnaars vindt u elders op de website.
Dat dertien geen ongeluksgetal hoeft te zijn, willen we volgend jaar graag bewijzen. We heten u dan van harte welkom zaterdag 5 juli 2025 op het Dertiende Oldtimer Festival Huizen!